Cvičenie na doma – ako spestriť svoju karanténu

Vzhľadom na zákaz výkonu služieb, nie je možné momentálne až do odvolania poskytovať masérske služby ani individuálne hodiny jógy.

Pokiaľ Vás však trápia bolesti chrbta, nôh, ramien alebo máte iné problémy zapríčinené stiahnutím svalstva, čo je v danej situácii, keď má väčšina ľudí pre karanténu obmedzený pohyb, vysoko pravdepodobné, odporúčam jednoduché cviky z jógy. Zostavu týchto cvikov nájdete v článku “Cviky na kĺby” – je to pár jednoduchých a bezpečných cvikov na rozhýbanie celého tela. Už po prvom cvičení sa človek cíti lepšie a pri pravidelnom cvičení môže pozorovať zlepšenie celkovej ohybnosti a príliv energie.

“Cviky na trávenie” môžu takisto pomôcť aj pri problémoch s bolesťou chrbta, pretože tá je často spojená so zlým držaním tela pre oslabené brušné svaly. Tieto cviky brušné svalstvo posilňujú, čím sa zmierňuje tlak na svaly v krížovej časti chrbta. V neposlednom rade tieto cviky pomáhajú pri vylučovaní tráviacich enzýmov, probléme s nafukovaním a pri lenivých črevách. Problémy s tráviacimi orgánmi sa takisto často prejavujú bolesťami chrbta. Uvoľnením napätia v tráviacich orgánoch sa uvoľnia aj svaly na chrbte.

Veľmi príjemná je aj zostava “Pozdrav slnku” na ráno, ktorá za pár minút rozhýbe celé telo a človek sa pri tom môže zadýchať a spotiť, čím dochádza k vylučovaniu odpadových látok z tela, podpore krvného obehu a väčšiemu okyslíčeniu celého organizmu.

Na večer odporúčam “Pozdrav mesiacu”, ktorý telo upokojí a pripraví na spánok.

Tieto cviky je možné nájsť v časti: blog – jóga: http://ajurvedskemasaze.sk/blog/blog-joga/.

V neposlednom rade cvičenie jógy posilňuje obranyschopnosť organizmu a upokojuje myseľ. Čo je v súčasnej situácii omnoho viac dôležité. Naše telo sa lepšie vyrovnáva s infekčnými chorobami, pokiaľ je uvoľnené, správne funguje trávenie a vylučovanie a pokiaľ je myseľ pokojná. Stres a strach zhoršuje akúkoľvek chorobu, dokonca zvyšuje aj samotnú pravdepodobnosť, že človek ochorie, pretože znižuje imunitu.

Fungovanie a zdravie pľúc sa dá podporiť dychovými cvičeniami. Tým najjednoduchším a pre každého použiteľným dychovým cvičením je plný jogový dych resp. anuloma viloma. Dá sa praktizovať v ľahu na chrbte alebo v sede s vystretou chrbticou (sedieť môžete v tureckom sede, v sede na pätách alebo na stoličke, dôležité je mať vystretý chrbát). Ideálne je mať zatvorené oči, aby nedochádzalo k rozptyľovaniu z vonkajšieho prostredia, nádych a výdych je nosom, ústa sú zatvorené. Najprv sa zaujme pozícia (ľah alebo sed), je dobré si prvých pár sekúnd len uvedomiť telo, prejsť si v predstave telo od chodidiel po hlavu a uvedomiť si jednotlivé časti tela ako sa v nich cítite. Pokiaľ pozorujete nejaké psychické napätie alebo sa neviete pre tú chvíľu zbaviť myšlienok, dobré je niekoľkokrát sa nadýchnuť nosom a vydýchnuť ústami. Predstaviť si pri tom ako nadychujete očistné zlaté svetlo a vydychujete to, čo už nepotrebujete, to, čoho sa chcete zbaviť, môžu to byť myšlienky, ktoré sa Vás nechcú pustiť, napätie, únava, čokoľvek. A po tomto úvode je možné pristúpiť k samotnému dychovému cvičeniu. Dýchanie má byť sústredené, čiže myseľ sa sústredí len na dýchanie, pozoruje nádych a výdych, ako vzduch vchádza cez nosné dierky, ako sa pohybuje brucho a hrudník smerom hore pri nádychu a dole pri výdychu a ako vzduch vychádza nosnými dierkami von pri výdychu. Dych má byť pokiaľ možno hlbší než obyčajne, ale tak aby to bolo príjemné a uvoľnené a nedošlo k zadýchaniu. Nadychuje sa najprv do brucha a pokračuje sa s tým istým nádychom do hrudníka a vydychuje sa naraz aj z brucha aj z hrudníka. Je to ako nafukovať balón, trup od podbruška až po kľúčne kosti je ako balón, ktorý sa s nádychom nafukuje zdola nahor a s výdychom sa opäť stiahne. Možno cítiť ako nádych rozťahuje trup do všetkých strán a s výdychom sa vracia do pôvodných rozmerov. Pri tomto dychu sa zapájajú do činnosti kompletne celé pľúca, normálne dýchame je zvyčajne plytké a častokrát len do hornej časti pľúc. Pri tomto cvičení sa využije celá kapacita pľúc. Je to ako so svalmi, pokiaľ ich nepoužívame a nehýbeme sa, svaly sa skrátia a zoslabnú, zníži sa ohybnosť a výdrž. Pokiaľ človek dýcha plytko a nevyužíva celú kapacitu pľúc, tkanivo chátra. Pri plytkom dýchaní sa nedostane do tela dostatok kyslíka a hlavne okrajové časti tela sú potom slabo zásobené nielen kyslíkom ale aj živinami. Dýchanie má totiž vplyv aj na kvalitu krvného obehu. Čím je dýchanie hlbšie, tým je krvný obeh kvalitnejší a dostáva sa väčšie množstvo krvi a tým pádom aj kyslíka a živín k bunkám. Ak sa dýchanie spojí so sústredením, čiže myseľ sa pri dychovom cvičení sústredí len na dýchanie (alebo pri cvičení jógových pozícii, ktoré sú spojené s dýchaním, sa sústredí na konkrétnu časť tela, ktorú precvičuje), účinok je o to väčší – zlepší sa zásobenie buniek živinami ako aj odvoz odpadových látok z buniek.

Pokiaľ by ste k spomínanému cvičeniu mali otázky, neváhajte mi napísať email na: kontakt@ajurvedskemasaze.sk.

Leave a Comment


*