Pozdrav Slnku – Surja Namaskár

Pozdrav Slnka video

Cyklus za sebou nasledujúcich ásan, končí v tom istom bode, v ktorom sa začalo, ásany sa opakujú v opačnom smere, cvičí sa plynule bez prestávky v súlade s dychom, 5 až 10x, účinok je na celé telo, preto ak niekto nemá čas na dlhšie cvičenie, toto cvičenie zaberajúce pár minút času urobí veľkú službu.

Účinky:

  • zlepšuje zdravie, ohybnosť chrbtice a držanie tela
  • prekrvuje vnútorné orgány (srdce, pľúca, pečeň, žalúdok, obličky a črevá) a tým zlepšuje ich činnosť
  • pomáha udržať zdravé a silné srdce
  • dochádza k aktivácii žliaz s vnútorným vylučovaním
  • zlepšuje trávenie a pôsobí proti zápche
  • zlepšuje ohybnosť kĺbov, odstraňuje ich stuhnutosť spôsobenú nedostatkom pohybu
  • pôsobí ako prevencia proti artritíde, reume, dne
  • pôsobí proti obezite, zmenšuje objem pásu
  • otvára hrudník, zväčšuje kapacitu pľúc – pri chronických problémoch s dýchacími cestami
  • nabíja energiou
  • stimuluje činnosť pleti, čistí póry, omladzuje pokožku
  • pravidelným praktizovaním sa povzbudzuje rast vlasov a nechtov
  • uvoľňuje po psychickej stránke

Pozdrav slnku

Postup:

najlepšie je cvičiť ráno, smerom k slnku, ak je to možné vonku, aby ste mohli vnímať slnko priamo alebo pri otvorenom okne; ak však nie je čas ráno, pokojne možno cvičiť túto zostavu aj v iný čas; cvičiť by sa však malo nalačno (po jedle najskôr tri hodiny), možno vypiť pred cvičením pohár teplej vody alebo šálku čaju; tí, ktorí chcú schudnúť, by nemali jesť ani po cvičení, cvičenie totiž stimuluje metabolizmus, a tak možno využiť túto skutočnosť na strávenie zásob.

  1. stoj, nohy spolu, chrbtica vystretá, zopneme dlane k sebe pred srdcom (namaskár mudra), nádych a s výdychom vystrieme ruky dole pred telom, zaháčkujeme palcami o seba a s nádychom vystreté ťaháme dopredu a hore, nalepíme ramená na uši, vystrieme sa čo najvyššie a mierne sa zakloníme v hrudnej chrbtici – pozícia palmy (tadásana)
  2. s výdychom sa pomaly s vystretou chrbticou predkláňame, ruky sú stále vzpažené, ramená na ušiach, keď dosiahneme maximum nášho predklonu, ruky položíme na zem vedľa chodidiel
  3. s nádychom ohneme pravé koleno, prepneme ho dopredu, navážime sa naň a ľavú nohu vystrieme za seba, koleno oprieme o zem najďalej ako dočiahneme, vystrieme chrbát hore, pozrieme pred seba, ruky voľne visia pozdĺž tela – pozícia bojovníka
  4. s výdychom položíme dlane z oboch strán pravého chodidla, pravú nohu položíme vedľa ľavej, oprieme sa o ruky a zadok vytlačíme hore, telo je v tvare prevráteného písmena V, zadok najvyšší bod tela, päty ťaháme k zemi, chrbát je vystretý, ruky a kolená prepnuté, v tejto polohe sa nadýchneme – pozícia hory (meruásana)
  5. s výdychom prejdeme do polohy zajačika (šašankásana) – sadneme si na päty, predkolenie a čelo položíme na zem, ruky sú natiahnuté pred telom
  6. prechod – húsenička – ruky oddialime na šírku pliec, oprieme o podložku celou plochou predlaktia a začneme s nádychom posúvať najprv hlavu, plecia, trup, zadok ponad podložkou pri zemi dopredu až si telo ľahne a následne zdvihneme bradu, hlavu, hrudník hore, pohľad smeruje hore, plecia, lopatky a lakte ťaháme k sebe, dlane sú položené stále na podložke pod plecami – pozícia kobry (budžangásana)
  7. s výdychom sa zaprieme o ruky a prsty na nohách oprieme o podložku a vytlačíme zadok hore do pozície hory (meruásana)
  8. s nádychom ľavé chodidlo položíme medzi ruky, prepneme ľavé koleno dopredu a navážime sa naň, práva noha ostáva natiahnutá vzadu, koleno opreté o zem, trup vystrieme, ruky sú voľne spustené pri tele – pozícia bojovníka
  9. s výdychom položíme pravé chodidlo vedľa ľavého, postavíme sa v predklone
  10. s nádychom spojíme ruky – zaháčkujeme si palce, mierne ich zdvihneme, nalepíme ramená na uši a s vystretou chrbticou sa narovnávame dopredu a hore, ťaháme sa za rukami do úplného vystretia, hore sa mierne zakloníme v hrudnej chrbtici – pozícia palmy (tadásana)
  11. spojíme dlane a s výdychom ich stiahneme pred srdce – namaskár mudra

Celý cyklus opakujeme 5 až 10x

  1. Článok príjemný pre oko a užitočný. Na iných stranách formátovanie textu niekedy volá do neba o pomstu. Keď vidím stenu textu, jednoducho odídem. Tu sú vhodné rozostupy a obsah. Určite sa sem budem pozerať častejšie :)

Leave a Comment


*